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Uferhallen, Studio B15
Uferstraße 8, 13357 Berlin
EN
Bianca Kennedy (b. 1989, Leipzig) lives and works in Berlin. Using a range of mediums, including animation, video, virtual reality, found footage, and drawing, she explores everyday relationships and routines, reflecting on human behaviour, social norms, and expectations. In recent years, Kennedy's artistic focus has been on physical withdrawal, creating a series that examines the theatrics of bathing and the cultural coding of the unprotected, naked body. Through her works, she uncovers conflicts that exist within power dynamics and identity politics, and how they intersect within categories such as class, gender, privacy, and public space. Currently, Kennedy's work is centred around personal protest, featuring individuals who have grown disillusioned with the world and turned their anger inward. From early childhood protests to Straight Edge and Hikikomori, she examines the idea of renouncing the world and attempting to make it a better place through withdrawal.
Working together with Swan Collective as kennedy+swan (founded in 2013), their video and virtual reality works address the future of evolution and its impact on plants, animals and humans. Through environmental storytelling, These utopias are liberated from human supremacy, illuminating the ecological benefits of hybrid life forms, and addressing the twisted relationship between humans and machines
Kennedy has shown in museums and festivals internationally. Recent exhibitions include those at Lyon Biennial (2022), SCAD Museum of Art (2021), Krinzinger Schottenfeld Vienna (2024), Kunsthalle Baden-Baden (2020), the Museum of Fine Arts in Leipzig (2020), CCBB Rio de Janeiro (2019), and Sundance Film Festival (2020), among others. She is the winner of the LOOP Discover Award in 2018 and won the TOY Berlin Masters Award in 2019.
DE
Bianca Kennedy (*1989 in Leipzig) lebt und arbeitet in Berlin. Sie nutzt verschiedene Medien wie Animation, Video, Virtual Reality, Found Footage und Zeichnung, um alltägliche Beziehungen und Routinen zu erforschen und dabei menschliches Verhalten, soziale Normen und Erwartungen zu reflektieren. In den letzten Jahren hat sich Kennedys künstlerischer Fokus auf den physischen Rückzug konzentriert. Sie schuf eine Serie, die das Theatralische des Badens und die kulturelle Codierung des schutzlosen, nackten Körpers untersucht. Durch ihre Werke enthüllt sie Konflikte, die innerhalb von Machtverhältnissen und Identitätspolitik existieren und wie sie sich in Kategorien wie Klasse, Geschlecht, Privatsphäre und öffentlichem Raum überschneiden. Derzeit konzentriert sich Kennedys Arbeit auf persönlichen Protest und porträtiert Menschen, die von der Welt desillusioniert sind und ihren Zorn nach innen richten. Von Protesten in der frühen Kindheit bis hin zu Straight Edge und Hikikomori untersucht sie die Idee, wie man durch Rückzug die Welt zu einem besseren Ort machen kann.
Zusammen mit Swan Collective bilden sie kennedy+swan (gegründet 2013). Ihre Video- und Virtual-Reality-Arbeiten beschäf-tigen sich mit der Zukunft der Evolution und deren Auswirkungen auf Pflanzen, Tiere und Menschen. Diese Utopien sind von menschlicher Vorherrschaft befreit und beleuchten die ökologischen Vorteile hybrider Lebensformen und die verdrehte Beziehung zwischen Mensch und Maschine.
Kennedy hat international in Museen und auf Festivals ausgestellt. Zu den jüngsten Ausstellungen zählen u. a. Lyon Biennale (2022), SCAD Museum of Art (2021), Krinzinger Schottenfeld Wien (2024), Kunsthalle Baden-Baden (2020), Museum der bildenden Künste Leipzig (2020), CCBB Rio de Janeiro (2019) und das Sundance Film Festival (2020). Sie ist Preisträgerin des LOOP Discover Awards 2018 und gewann 2019 den TOY Berlin Masters Preis.